
Księga znaku – czym jest i jakie elementy zawiera
listopad 12, 2016Księga znaku to spis zasad i wytycznych dotyczących budowy oraz wykorzystania logotypu. Zdaniem wielu, stanowi ona fundament budowania wizerunku każdej firmy.
Głównym zadaniem księgi znaku, znanej także jako brand book jest zachowanie spójnego wizerunku marki w zakresie identyfikacja wizualnej. Taki dokument skutecznie pomaga grafikom zaprezentować stworzony projekt oraz przekazać na jego temat dokładniejsze informacje.
Księga znaku może przybierać formę podstawową oraz rozszerzoną.
Podstawowa forma księgi znaku
Podstawowa forma księgi znaku powinna zawierać 7 podstawowych części, zawierających następujące dane:
- * znaczenia znaku,
- * budowa znaku,
- * kolorystka znaku,
- * pole ochronne oraz proporcje znaku,
- * wersja monochromatyczna oraz achromatyczna,
- * opis rekomendowanych do użycia rodzajów czcionek oraz kolorów tła,
- * opis nie rekomendowanych do użycia rodzajów czcionek oraz kolorów tła
Rozszerzona forma księgi znaku
Rozszerzona forma księgi znaku powinna zawierać 7 elementów, typowych dla formy podstawowej oraz dodatkowo:
- * maksymalne ustandaryzowanie znaku wraz z dokładnym opisem,
- * przykłady zastosować znaku na różnych powierzchniach, np. materiałach promocyjnych, wizytówkach, kubkach, stronie internetowej czy roll up-ie.
Czy warto tworzyć księgę znaku?
Stworzenie księgi znaku skutecznie podkreśli profesjonalizm, sumienność oraz dokładność grafika. Uwypukli także… szczególną troskę o satysfakcję klienta. Nie da się bowiem ukryć, że posiadając księgę znaku nabywca zyskuje znacznie więcej niż „tylko logotyp”.
Dzięki niej bez większej trudności oceni, jak logotyp wygląda na stronie www, na firmowym długopisie czy… samochodzie. Będzie mógł również zweryfikować, czy nowo powstałe elementy identyfikacji wizualnej są zgodne z przyjętymi wytycznymi.
Wybór najbardziej pasującego fontu oraz koloru tła sprawi, że logo będzie skutecznie przyciągnąć uwagę odbiorców, a przedsiębiorca uniknie podstawowych błędów, które mogą nieść za sobą przykre konsekwencje.
Fachowo opracowana księga księga zapewnia też przewagę konkurencyjną (np. podczas konkursów czy przetargów), a także nobilituje w kręgach biznesowych.